Spośród różnych filtrów montowanych w samochodach osobowych i ciężarowych, tylko filtry kabinowe wyróżniają się tym, że nie mają dużego wpływu na stan techniczny samochodu (co nie znaczy, że nie mają go w ogóle), ale mają spory wpływ na zdrowie kierowcy i pasażerów podróżujących autem. Ich wymiana często – niesłusznie – jest bagatelizowana przez wielu właścicieli samochodów. W tym artykule przyjrzymy się bliżej filtrom kabiny: dowiesz się, jaka jest ich rola w samochodzie, jak wybrać dobry filtr i kiedy go wymienić. Po lekturze nie będziesz mieć już wątpliwości, czy w ogóle warto wymienić ten filtr.
Filtry kabinowe – rola i znaczenie
W każdym samochodzie znajduje się nawiew, który wprowadza do kabiny pojazdu świeże powietrze. Świeże niestety jest ono tylko z nazwy, tzn. pochodzi z zewnątrz. Doskonale wiemy, jaka jest jakość powietrza na drogach, po których się poruszamy. Im bardziej zatłoczone ulice, tym większe zanieczyszczenie powietrza. Rolą filtrów kabiny jest właśnie zatrzymywanie zanieczyszczeń z powietrza tak, by do kabiny przedostawało się jak najbardziej oczyszczone powietrze i by w ten sposób nasze zdrowie było zabezpieczone.
Filtry kabinowe są nazywane również przeciwpyłkowymi. Nie bez przyczyny, ponieważ oprócz zanieczyszczeń, potrafią zatrzymywać również pyłki roślin, które dokuczają alergikom w okresie wiosenno-letnim. Dodatkową zaletą filtrów jest możliwość neutralizowania przykrych zapachów, które są obecne w różnym natężeniu niemal wszędzie. Dzięki temu podróż będzie nie tylko zdrowa, ale także komfortowa.
Jak wybrać dobry filtr kabiny?
Zakup filtrów kabiny może przysporzyć nam sporo trudności, ponieważ ich wybór na rynku jest ogromny. Przede wszystkim musimy zacząć od ograniczenia wyboru do filtrów, które są kompatybilne z posiadanym przez nas samochodem. Wiodący producenci w swojej ofercie mają zwykle filtry do większości używanych w Polsce samochodów – są one opisane, dzięki czemu z łatwością znajdziemy taki, który będzie pasował do naszego auta. Nawet kiedy ograniczymy się w wyborze jedynie do filtrów odpowiednich do modelu samochodu, który mamy, wybór i tak pozostaje spory.
Jeżeli mamy problemy z alergią, bez wątpienia powinniśmy wybierać modele przeciwpyłkowe – są one wzbogacone o włókninę, która potrafi zatrzymywać pyłki i brud. Dobrzy producenci dbają też o ich dodatkowe wzmocnienie oraz uszczelnienie, zatem możemy mieć pewność, że kupimy produkt najwyższej jakości.
Jeśli problem alergii na pyłki nas nie dotyczy, warto wybrać filtry kabinowe z domieszką węgla aktywnego – lepiej pochłaniają one nieprzyjemne zapachy oraz zanieczyszczenia gazowe, takie jak ozon, węglowodory oraz związki siarki i azotu. Nie kosztują one dużo więcej, a zapewniają dużo lepszą ochronę i z tego względu warto w nie zainwestować.
Oczywiście najlepiej jest wybierać filtry sprawdzonych i uznanych producentów – wówczas możemy mieć większą pewność, że kupujemy produkt o naprawdę potwierdzonej skuteczności. Co ciekawe, nie muszą to być zagraniczne firmy, ponieważ również w Polsce działają godni polecenia producenci, jak np. PZL Sędziszów.
Kiedy wymienić filtr kabiny?
Skoro już wiemy, jak wybierać filtry kabinowe, warto wiedzieć jak często należy je wymieniać. Regularna wymiana jest ważna – mocno zanieczyszczone filtry przestają pełnić swoje funkcje należycie. Teoretycznie filtr kabiny powinniśmy wymieniać raz do roku lub – jeśli podróżujemy sporo – co 15 tysięcy kilometrów. Praktyka pokazuje jednak, że warto wymieniać filtr co pół roku, zwłaszcza jeśli częściej jeździmy w warunkach miejskich. Najlepszym czasem na wymianę filtrów jest początek wiosny – z jednej strony z powodu pylących roślin, z drugiej strony z powodu uruchamianej wówczas klimatyzacji, która dodatkowo obciąża filtr.